Attachment | Size |
---|---|
![]() | 219.01 KB |
Tytuł | Wytrzymałość zmęczeniowa |
---|---|
Podtytuł | Skrypt |
Autor | Maciej Pawłowski |
Rok wydania | 2021 |
Wydanie | Online (PDF) w dostępie publicznym |
Strony | 50 |
Format (cm) | 17x24 (B5) |
ISBN | 978-83-66270-19-0 |
Cena (zł) | Nieodpłatnie |
Nota prawna
Zabrania się: samowolnego udostępniania publicznego całości lub/i fragmentów oraz sprzedaży kopii w wersjach: elektronicznej i wydruku.
Dopuszcza się: pobieranie i wydruk.
© Copyright by Gdańska Szkoła Wyższa, Gdańsk 2021
Dostęp cyfrowy
Wersja online (PDF) dostępna na platformie: Repozytorium monografii naukowych i podręczników akademickich GSW — dostęp publiczny (bez ograniczeń w dostępie, w formie plików PDF).
Adres bezpośredni:
https://omp.gsw.gda.pl/index.php/wydawnictwo_gsw/catalog/book/17
Spis treści
- § 1. Oznaczenia i określenia stosowane w skrypcie … 4
- § 2. Podstawowe pojęcia … 5
- § 3. Badania wytrzymałości zmęczeniowej … 6
- § 4. Prezentacja parametrów zmęczeniowych … 11
- § 5. Wpływ granicy plastyczności Re na obszar bezpiecznych oscylacji … 14
- § 6. Aproksymacja wykresów Wöhlera … 15
- § 7. Hipoteza Palmgrena-Minera … 23
- § 8. Oscylacje nieregularne … 26
- § 9. Związek prognozy długoterminowej z krótkoterminową … 31
- § 10. Zginanie kadłuba. Oscylacje nieharmoniczne … 35
- § 11. Rozkład Weibulla … 36
- § 12. Wyznaczanie stopnia zużycia zmęczeniowego D … 39
- § 13. Przykład obliczeniowy … 42
- § 14. Podsumowanie … 45
- Zadania … 45
- Literatura … 49
Maciej Pawłowski
Nota biograficzna
Maciej Pawłowski. Doktor habilitowany. Absolwent wydziału okrętowego Politechniki Gdańskiej (1970). W latach 1970-2010 zatrudniony na Politechnice Gdańskiej, jako nauczyciel akademicki. Wykładał hydromechanikę ogólną i okrętową, statykę okrętu, mechanikę techniczną, wytrzymałość materiałów, matematykę stosowaną. Wypromował 10 doktorów. W pracy badawczej koncentrował się na bezpieczeństwie statku po kolizji, gdzie zyskał międzynarodowe uznanie. Odbył staże zagraniczne (w sumie 7 lat) na uniwersytetach w Newcastle upon Tyne, Glasgow, Strathclyde i Lyngby, związane z tą tematyką. W latach 1983-1998 aktywnie uczestniczył w obradach Podkomitetu IMO ds. SLF (stateczności, linii ładunkowych i bezpieczeństwa statków rybackich). Współtwórca przepisów niezatapialności w konwencji SOLAS. W 1995 roku, podczas pobytu w Glasgow, odkrył mechanizm przewracania się na fali statków ro-ro po utracie integralności burty, co dało podstawy metodzie statycznej równoważności SEM (static equivalent method), umożliwiającej przewidywanie przewracania się promu na fali z dokładnością nie gorszą, niż badania modelowe czy symulacje numeryczne. Współpracował z Centrum Techniki Okrętowej oraz Polskim Rejestrem Statków. Publikował w wielu renomowanych czasopismach, jak Transactions SNAME, Journal of Ship Research, Marine Technology and SNAME News, The Naval Architects, i innych. Autor książki Subdivision and damage stability of ships (2004) nt. niezatapialności okrętu w ujęciu probabilistycznym, pierwszej na świecie, współtwórca tej dziedziny wiedzy. Profesor w Gdańskiej Szkole Wyższej.
Nakładem Wydawnictwa GSW ukazało się
- Podstawy mechaniki, Gdańsk 2016, Wydawnictwo GSW, ISBN 978-83-89762-83-2
- Analiza stanu naprężeń. Skrypt dla studentów, wydanie online (PDF), Gdańsk 2018, Wydawnictwo GSW, ISBN 978-83-89762-51-1
- Podstawy mechaniki. Uzupełnienia, wyd. online (PDF), Gdańsk 2019, Wydawnictwo GSW, ISBN 978-83-66270-00-8
- Wytrzymałość zmęczeniowa. Skrypt, wydanie online (PDF), Gdańsk 2021, Wydawnictwo GSW, ISBN 978-83-66270-19-0
- Całkowanie numeryczne, wydanie online (PDF), Gdańsk 2022, Wydawnictwo GSW, ISBN 978-83-66270-23-7
Attachment | Size |
---|---|
![]() | 219.01 KB |