Tytuł | Natura negocjacji handlowych |
---|---|
Autor | Ryszard Pałgan |
Rok wydania | 2012 |
Strony | 174 |
Format (cm) | 17x24 (B5) |
ISBN | 978-83-89762-39-9 |
Cena (zł) | 25,00 |
Wstęp
Komunikacja międzyludzka opiera się w głównej mierze na sztuce negocjacji. Negocjacje są jednym z najważniejszych czynników, umożliwiających osiągnięcie sukcesu i zapewnienie sobie pomyślnych kontaktów z innymi ludźmi. W codziennym życiu negocjacje przybierają różne formy, służą rozwiązywaniu konfliktów, choć większość osób sądzi, że odbywają się one tylko między kupującym i sprzedającym. Zachodzące w ostatnich latach przemiany w gospodarce wymusiły zgłębienie wiedzy na temat negocjacji i wszystkiego, co z nimi związane. Bez negocjacji praktycznie trudno mówić o profesjonalnym podejściu do wyzwań i celów stojących przed firmami czy państwami.
Negocjowanie wzajemnych stanowisk i zależności, zawieranie sojuszy i kontraktów obejmuje dzisiaj wielki obszar działalności, liczą się tak silne, jak słabe strony podejmowanych działań, zarówno tych wielkich, jak i tych mniejszych. Wiadomo, że negocjacje to bardzo trudny i skomplikowany proces podejmowania wspólnej decyzji, w którym każdy z zainteresowanych stara się doprowadzić do tego, aby strony podjęły wspólnie taką decyzję, która umożliwiłaby przede wszystkim realizację jego interesów.
Książka przedstawia istotę negocjacji handlowych oraz zasady ich prowadzenia.
W pierwszych rozdziałach opisano podstawowe pojęcia i definicje negocjacji handlowych, przedstawiono etap przygotowania do rozmów, a także skupiono się na stylach, fazach, taktykach oraz najważniejszych technikach negocjacyjnych.
W kolejnych rozdziałach części pokazano trudne, konfliktowe sytuacje negocjacyjne oraz znaczenia roli komunikacji niewerbalnej i etyki.
W końcowej części przedstawiono uwarunkowania prowadzenia rozmów na szczeblu międzynarodowym. Globalizacja działalności gospodarczej wymusza bowiem tego typu negocjacje.
Spis treści
1. Definicje, fazy i taktyki negocjacji handlowych
- 1.1. Definicje
- 1.2. Fazy negocjacji handlowych
- 1.2.1. Przygotowanie do negocjacji i wstępne czynności
- 1.2.2. Negocjacje właściwe
- 1.2.3. Faza końcowa negocjacji
- 1.3. Taktyki
2. Techniki i sposoby negocjacji handlowych
- 2.1. Techniki stosowane przy odpowiednich taktykach
- 2.1.1. Techniki wykorzystywane przy taktykach dominujących
- 2.1.2. Techniki negocjacyjne wykorzystywane w ramach taktyk kształtujących
- 2.1.3. Techniki stosowane przy taktykach zamykających
- 2.2. Techniki negocjacyjne związane z etapami negocjowania
- 2.2.1. Pierwszy etap negocjacji
- 2.2.2. Główna faza negocjacji
- 2.2.3. Trzecia faza negocjacji
- 2.3. Najczęściej stosowane i najskuteczniejsze techniki negocjacji handlowych
3. Style negocjacji handlowych
- 3.1. Style negocjacji handlowych zależne od nastawienia do sytuacji negocjacyjnej
- 3.1.1. Styl przegrana-przegrana (tzw. zimna wojna)
- 3.1.2. Styl wygrana-przegrana
- 3.1.3. Styl wygrana-wygrana
- 3.1.4. Styl rzeczowy
- 3.1.5. Styl integracyjny
- 3.2. Inne style negocjacji
4. Przygotowania do negocjacji handlowych
- 4.1. Zebranie informacji o stronie przeciwnej
- 4.2. BATNA
- 4.3. Wybór miejsca negocjacji
- 4.4. Czas negocjacji
- 4.5. Pole negocjacji
- 4.6. Lista argumentów
- 4.7. Wybór technik negocjacyjnych
- 4.8. Budowa zespołu negocjacyjnego
5. Cechy dobrego negocjatora
6. Trudne i konfliktowe sytuacje negocjacyjne
- 6.1. Czym jest konflikt?
- 6.2. Przyczyny sytuacji konfliktowych
- 6.3. Rodzaje konfliktów
- 6.4. Rozwiązywanie konfliktów
- 6.4.1. Rozwiązywanie konfliktów w negocjacjach zbiorowych
7. Manipulacja w procesie negocjacji
- 7.1. Czym jest manipulacja?
- 7.2. Istota manipulacji
- 7.3. Techniki manipulacji i reguły psychologiczne wykorzystywane podczas negocjacji
8. Komunikacja werbalna i niewerbalna
- 8.1. Komunikacja werbalna
- 8.1.1. Cechy charakterystyczne mowy
- 8.1.2. Style komunikowania się
- 8.1.3. Pozostałe przesłanki efektywnego komunikowania się
- 8.1.4. Przesyłanie informacji
- 8.2. Komunikacja niewerbalna. Czym jest mowa ciała
- 8.3. Mechanizmy pierwszego wrażenia
- 8.4. Komunikaty niewerbalne
- 8.4.1. Mimika
- 8.4.2. Dłonie i ramiona
- 8.4.3. Nogi i stopy
- 8.4.4. Pozycja tułowia i postawa
- 8.4.5. Dotyk i kontakt fizyczny
- 8.4.6. Dystans fizyczny
- 8.4.7. Wygląd zewnętrzny, ubiór
- 8.4.8. Dźwięki paralingwistyczne
- 8.4.9. Jakość wypowiedzi
- 8.4.10. Elementy środowiska fizycznego
- 8.5. Odczytywanie emocji z sygnałów niewerbalnych
9. Etyka a skuteczność w negocjacjach
- 9.1. Etyka procesu
- 9.1.1. Etyka taktyk
- 9.1.2. Etyka nieprawdziwych oświadczeń
- 9.2. Etyka podziału, reprezentacji i interwencji
- 9.3. Przyczyny nieetycznych zachowań
- 9.4. Formy kłamstwa
- 9.5. Skutki nieetycznego zachowania podczas negocjacji
10. Kulturowe uwarunkowania w prowadzeniu negocjacji handlowych
- 10.1. Co może utrudniać negocjacje międzynarodowe?
- 10.2. Negocjacje na rynkach zagranicznych na przykładzie wybranych krajów
- 10.2.1. Kraje europejskie
- 10.2.1.1. Wielka Brytania
- 10.2.1.2. Niemcy
- 10.2.1.3. Rosja
- 10.2.1.4. Francja
- 10.2.1.5. Szwecja
- 10.2.1.6. Włochy
- 10.2.2. Kraje azjatyckie
- 10.2.2.1. Japonia
- 10.2.2.2. Chiny
- 10.2.2.3. Singapur
- 10.2.3. Kontynent amerykański
- 10.2.3.1. Stany Zjednoczone
- 10.2.3.2. Ameryka Środkowa i Południowa
- 10.2.4. Kraje Półwyspu Arabskiego
- 10.2.5. Polscy negocjatorzy
- 10.2.1. Kraje europejskie
Negocjacje w praktyce:
- Błędy w negocjacjach handlowych
- Błędy w kontraktach
- Pierwsze negocjacje polskiej prezydencji ws. pomocy UE [...]
- Rozpoczęto negocjacje w sprawie przystąpienia Polski do ESA
- Polska negocjuje z Wielką Brytanią lepsze warunki rozliczania podatków
- UE rozpoczęła negocjacje umów o strefie wolnego handlu z Gruzją i Mołdawią
- Negocjacje ws. ratowania strefy euro
- Będzie kolejna runda gazowych negocjacji Polski z Rosją
- UE będzie negocjować z USA warunki włączenia do programu bezwizowego
- Pakt fiskalny [...]
Ryszard Pałgan
Nota biograficzna
Ryszard Pałgan (1944-2021)
Doktor ekonomii w zakresie handlu zagranicznego i marketingu w Instytucie Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego, profesor nadzwyczajny w Gdańskiej Szkole Wyższej. Prowadził zajęcia z przedmiotów jak: negocjacje w biznesie, problemy komunikacji interpersonalnej czy marketing i badania marketingowe. Specjalizował się w tematyce marketingu, kontaktów handlowych, negocjacji w biznesie, technik sprzedaży oraz organizacji i techniki handlu zagranicznego. Współpracował z instytucjami doradczo-szkoleniowymi. Prowadził szkolenia dotyczące organizacji marketingu w przedsiębiorstwie, negocjacji i technik sprzedaży oraz reklamy. Pracował w firmach eksportowych w kraju i za granicą w działach nawiązywania kontaktów handlowych. Współautor ekspertyz dla potrzeb praktyki handlowej
Nakładem Wydawnictwa GSW ukazały się
- CRM. Relacje z klientem – kształtowanie i zarządzanie. Z przykładami, Gdańsk 2011, Wydawnictwo GSW, ISBN 978-83-89762-34-4.
- Natura negocjacji handlowych, Gdańsk 2012, Wydawnictwo GSW, ISBN 978-83-89762-39-9.
- Sprzedaż bezpośrednia. Style i techniki, Gdańsk 2015, Wydawnictwo GSW, ISBN 978-83-89762-60-3.